jose-in-livingstone.reismee.nl

De start

Na een reis die goed verlopen is na 20 uur op zaterdag 2 september in Livingstone aangekomen. Ik werd opgehaald door Lazerus die werkt in het Sunbird huis en daar allerlei projecten ondersteunt. Het was redelijk rustig want veel andere vrijwilligers waren op tour. Er zijn op dit moment 15 vrijwilligers waarvan er veel erg jong zijn. Ze komen uit Columbia, Brazilië, Nieuw Zeeland, USA, Spanje, Mexico en Nederland. De drie oudjes trekken veel met elkaar op en zijn in deze korte tijd al echte maatjes geworden: Stan uit de USA, Francine uit Nederland en ik. De vrijwilligers werken bij allerlei verschillende projecten: Medical, elderly, construction, woman, education.

Gisteren was een introductiedag en maakten we kennis met de organisatie en gingen we met de nieuwelingen Livingstone ontdekken.

En vanmorgen was het dan zover Stan en ik gingen samen lopend op weg naar de Malota community school. Lazerus begeleidde ons deze eerste keer, een wandeling van 50 minuten. De school staat in een wijk waar de armsten van de armsten wonen en daar aangekomen was het echt slikken. Op de binnenplaats waren ze vuilnis aan het verbranden en het stonk er heel erg en de rook trok zo de lokalen in. De lokalen zijn héél erg klein en er is nauwelijks iets, ramen zonder glas, een beetje meubilair dat heel oud is en een geverfd bord op de muur en geen boeken of ander lesmateriaal. Mijn privé slaapkamer met badkamer is nog bijna groter dan 1 lokaal. Er waren op het moment dat wij er aankwamen nog bijna geen kinderen aangezien het eigenlijk nog vakantie is. Maar vanaf maandag komen er ongeveer 600 kinderen verdeeld over de ochtend en de middag. Waar die allemaal moeten zitten in de vier lokalen die er zijn is mij een raadsel. De paar kinderen die er waren kregen les van een lokale vrijwillige teacher, Melvin is een geweldige jongeman. Alleen de headmaster krijgt betaald. Vanaf morgen gaan wij ook aan de slag en de les die Stan en ik gaan geven gaat over werelddelen, oceanen, tijdzones, evenaar enz. Hoe dat zal gaan zonder boeken voor de kinderen, kaarten of enig ander materiaal ??????

Jullie lezen het in mijn volgende verhaal.



Reacties

Reacties

Jeannette V

Wat een uitdaging!Wel fijn om met gelijke zielen te zijn.
Dat wordt handen- en voetenwerk, plus beeldend vertellen.

(Wat zal ik me dan druk maken over de landelijk gewijzigde rating van de kleine baan, waardoor ik zó weinig slagen meekreeg dat ik niet in de buffer speelde...)

Ik kijk uit naar je volgende bericht, maak er wat van!
Groetjes,
Jeannette.

Elly

José fijn dat je een goede reis hebt gehad. En nu gaat het echt beginnen. 50 minuten lopen!!!!! Wat zeuren ze hier dan als ze die afstand moeten fietsen. Ik hoop dat het lesgeven zonder boeken en ander materiaal heel goed gaat. Echt spannend. Heel veel succes en ik kijk uit naar je volgende verhalen. Groeten Elly

Loes de Kock

Dat is wel heftig hoor. Ik hoop dat jullie toch een manier vinden om daar de kinderen iets te leren en ze te helpen. Dit vraagt wel een hoop creativiteit, maar gelukkig sta je er niet alleen voor. Heel veel succes en sterkte, liefs Loes ?

Fineke

Dat klinkt heftig! Ik hoop dat je 'ze bij de les kan houden'. Heel veel succes gewenst

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!