jose-in-livingstone.reismee.nl

Mijn eerste volledige week


Maandagmorgen om 7:10 gingen Stan en ik op weg om te beginnen aan onze werkweek. Dus om 6:00 uur op, douchen en ontbijten. Als het goed is zouden alle kinderen aanwezig zijn. Toen we om 8:00 aankwamen was het een drukte van belang, de kinderen van de ochtendsessie waren aanwezig en stonden opgesteld in rijen. De dag begon met een gebed, het zingen van het volkslied en daarna eerst een toespraak van één van de leerkrachten en van de headmaster. De nadruk werd gelegd op grade 7 want die moeten over 2 maanden examen doen. Het was een rare ochtend want de kinderen gingen uiteindelijk maar 2 uurtjes naar school en daarna was er een teachers meeting. Op de teachersmeeting werd besloten dat ze een half uur eerder gingen beginnen dus dat houdt in dat ik al om 6:40 uur moet gaan lopen. Wel erg vroeg hoor!

In mijn klas is het als volgt : vlak voor de ingang van mijn klas wordt het afval voor schooltijd verbrand en de rook komt rechtstreeks de klas in, zand op de vloer dus heel veel stof, geen ramen, 4 kinderen op één bank, dus opgepropt als haringen in een ton, meubilair bijna allemaal kapot, van één tafel is het bovenblad er en van de ander de zitting, schroeven steken uit de plank. Hoe kunnen 50 kinderen hier nu op een fatsoenlijke manier hun werk doen???? Dit blijkt in de loop van de week ook een echt probleem, ze zitten elkaar echt in de weg en hebben nauwelijks ruimte op hetgeen de leerkracht op het bord schrijft op een fatsoenlijke manier in hun schrift te schrijven, als ze al een potlood hebben! Die heb ik gelukkig genoeg bij me.

Op een ochtend krijgen ze verschillende vakken en moeten alles in hun schrift schrijven en aangezien het niveau verschil héél erg groot is hebben de meeste kinderen het nog niet af voordat de leerkracht het al weer uitveegt en met de nieuwe les start. In de tussentijd wordt er gekletst, geschreeuwd en af en toe gevochten. Ik heb bijna elke dag een les gegeven met het materiaal dat ik bij me heb en dat was toch wel erg leuk om te zien. Mijn stilte teken werkte best wel aardig en ze gingen enthousiast in groepjes aan de gang met de verschillende werkbladen en bij sommige ook met de spinners. De laatste dagen heb ik ook nog gewerkt met een paar kinderen die, ondanks het feit dat ze al ongeveer 10 zijn, niet kunnen schrijven. Ik heb in mijn nieuwe thuis werkbladen voor hen gemaakt om de basisbeginselen te leren.

Ik hoop van harte dat ik in de komende 8 weken voor alle kinderen van deze groep iets kan betekenen, al geef ik ze maar een beetje plezier in een andere manier van leren als dat ze gewend zijn.

En dan nu mijn fantastische weekend in Chobe nationaal park in Botswana. We gingen met 4 vrijwilligers, Stan, Francine, Mirlah en ikzelf. Weer vroeg op en om 7:00 vertrek richting grens. We moesten de rivier oversteken met een motorbootje en toen waren we bij de grens en daar werden we opgewacht door KB een fantastische gids die ons deze 2 dagen alles vertelde over leven van de dieren in dit park. Eerst gingen we met een boot de rivier op en zagen hippo’s, buffels, krokodillen en op de kant olifanten en héél veel impala’s. Daarna gingen we echt het park in. Wat een prachtige ervaring was dit en wat enthousiast was KB om ervoor te zorgen dat we alles te zien kregen. Als hij zag dat er iets bijzonders in de buurt was, dan wist hij niet hoe snel hij ter plekke moest komen. Het gevolg was wel dat wij heen en weer geschud werden, Afrikaanse massage. ’s Avonds kampeerden we midden in het park. Toen we op de plek aankwamen stonden de tenten klaar en was er een heerlijk diner bereid. Aangezien we een vermoeiende dag gehad hadden kropen we er vroeg in. Helaas niet veel geslapen maar wel genoten van het gegrom van de leeuwen die rond ons kamp liepen, gelukkig niet echt dichtbij, het gejank van de hyena’s en de schitterende sterrenhemel die ik door het raam in mijn tent kon zien. De volgende ochtend al weer vroeg aan het ontbijt, want we starten om 6:00 uur. Deze ochtend weer het geluk om leeuwen te zien en daarnaast veel andere dieren. Om 10:30 brunch en vervolgens op voor onze laatste gamedrive. Helaas toen niet heel veel gezien. Maar als bij elkaar zoveel verschillende dieren gezien: impala’s, 100den olifanten, verschillende soorten antilopen, kuddu’s, giraffen, apen, leeuwen groepen mannetjes en groepen vrouwtjes, zelfs jagend, visarenden, aasgieren, veel verschillende vogels, jakhalzen, hyena’s, en iets waar Stan heel blij mee was: wilde honden met puppies en ook nog jagend op impala’s. Het was al met al een onvergetelijk weekend. Om 17::00 waren we terug in Zambia.

Reacties

Reacties

Marlein

Ha José, nu je dit zo beschrijft allemaal, ben ik weer terug in South Luangwa (wildpark) en St. Pemama, Kabanana (schooltje), in Zambia. Wat prachtig om met eigen ogen te kunnen zien, hè? En niet op tv of in een tijdschrift... Moet jij ook af en toe in je arm knijpen om te voelen of het echt is en je niet droomt? Succes met je klas, veel plezier en nog heel veel mooie indrukken!

Yvonne Robat

Wat een indrukwekkende verhalen! Wat zijn wij dan ontzettend rijk in Nederland.
Enorm veel respect voor wat je daar doet!
Veel succes. Yvonne

Loes

Fijn dat je zo'n geweldig weekend hebt gehad, dan is het ook wel weer makkelijker om alle energie te steken in de kinderen. Wel erg frustrerend om te zien dat er nauwelijks voorzieningen zijn om ze behoorlijk onderwijs te geven. Ik ben trots op je!!! Liefs Loes

Ank

Ha José, wat een geweldige ervaring maar ook moeilijk om te zien dat er zo weinig middelen zijn voor het onderwijs voor de kinderen. Je moet wel heel creatief zijn..
Chapeau voor jullie!
Dan is het ook heel fijn dat je kan genieten van het vrije weekend met zo'n bijzondere tocht.
Veel succes verder en ook plezier:-)
Lieve groet, Paul en Ank

Fineke

Oh, Jose, wat een indrukken in zo'n korte tijd. Wat fijn dat je naast de aandacht voor de kinderen ook nog tijd hebt om van de natuur te genieten! Heel veel succes met je missie voor de kinderen en geniet!

Lieve groet van Ton en Fineke

Trudy

Super meis. Wat leuk om te lezen, wat een ervaring en ook nog genieten.
Lieve groet Trudy

Jeannette

Tjongejonge, wat een belevenissen!
Je kan mooi beeldend vertellen, ik kijk uit naar je volgende verhaal.
Tju!Jeannette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!