jose-in-livingstone.reismee.nl

Bedankt

Ik ben nu ruim een maand thuis en heb afgelopen vrijdag een evaluatie bijeenkomst, samen met Francine, gehad bij Travel Active. Hier kom ik op terug.

Ik mis de kinderen van de Malota community school en ben zo benieuwd hoe zij hun schooljaar hebben afgesloten. Welke kinderen gaan door naar grade 4? Is het Fred, Hellen, Mervis, Dorothy, Grace, Blessing, Rosemary, Abygirl, Mary-Daka en John gelukt om door de voor hen heel moeilijke eindtoets te komen? Hoe hebben Winter en Queen de toets gemaakt waar ze totaal niets van snappen, ze kunnen niet schrijven laat staan lezen en wat gaat er met hen gebeuren? Hebben Moriet, Mutante, Morgan en Ostene de verwachtingen die ik van ze had waar gemaakt en hebben ze met vlag en wimpel de toets gehaald? Hoe gaat het met Anna, die een leesboekje uit haar hoofd had geleerd om maar met mij apart te kunnen werken? Gaat Toba nu echt naar een school voor kinderen met special needs , want ze werd als ze al een keer naar school kwam gewoon naar huis gestuurd? Zo triest. Wat zou ik graag meer voor ze hebben kunnen doen.

Ook hoop ik dat grade 7 de overstap naar secondary school kan maken, al was de verwachting dat hooguit 30% zou slagen voor hun examen. Wat moet er met Justin gebeuren, hij is 17 en zal hoogstwaarschijnlijk niet geslaagd zijn. Nog een jaar in grade 7?

Het blijft onvoorstelbaar hoe het er op mijn schooltje aan toe ging en dat de meeste kinderen dag in dag uit werk moesten doen waar ze niets van snapten. Ik hoop van harte dat de leiding, mede door mijn inbreng, snapt dat de basis eerst gelegd moet worden. Dat er structuur in de aanpak, van zowel de lesstof als het aanbieden ervan, moet komen. Dat de kinderen een leerkracht krijgen die er voor ze is met heel hun hart en die niet uit onmacht hun frustraties d.m.v. slaan bot vieren op de kinderen. Dat de headmaster in gesprek gaat met de gouverment over het feit dat de voorgeschreven lesstof voor de meeste kinderen op de Malota community school niet haalbaar is.

Ik stop maar met het schrijven over mijn schooltje, want ik word er zo verdrietig van. Ik had ondanks alles deze ervaringen niet willen missen.

Het gesprek met Travel Active laat een positief gevoel bij mij achter. Ze waren blij met onze inbreng en waren oprecht geïnteresseerd in wat wij te zeggen hadden. Ze gaan een aantal zaken die wij aangekaart hebben opnemen met Dream Livingstone. Ik hoop dat Rabeccah en Kennedy er ook daadwerkelijk iets mee gaan doen, dat nieuwe vrijwilligers niet dezelfde frustraties ervaren als Francine en ik over bijvoorbeeld het ontbreken van logboeken. Het zou het zoveel makkelijker maken indien je weet wat er tot dan toe op de projecten is gebeurd. Ook hoop ik dat zij meer inzicht krijgen in de geldstromen van het Sunbird huis, zodat ze weten dat de financiële bijdrage van alle vrijwilligers ook daar komt waar het voor bedoeld is, de verschillende projecten, dus bij de kinderen van de verschillende scholen en bij de ouderen en niet dat er bedragen aan de strijkstok blijven hangen. Zij hebben het zo hard nodig en ik gun het ze zo dat ze het, al is het maar iets, beter krijgen dan dat ze het nu hebben.

Dit is mijn laatste blog over mijn reis naar Zambia en het vrijwilligerswerk dat ik daar gedaan heb. Ik wil jullie bedanken voor de mooie, fijne, lieve reacties die ik heb gehad. Mede door deze reacties heb ik het vol kunnen houden.

Veel liefs,

José

Reacties

Reacties

Francine

Wat heb je het mooi verwoord José.
Ik hoop heel hard met je mee dat er verbetering komt in het ondersteunen van de projecten maar vooral in het leven van alle lieve mensen daar in Zambia.
Ik wil nog even aan je kwijt dat ik het erg fijn heb gehad daar samen met jou en dat ik blij ben dat ik je heb leren kennen.

Marlein

Een mooi verhaal, José, recht uit je hart, dat is gewoon te voelen. Goed om te lezen dat je de kinderen mist en zo met ze begaan bent. Ja, je zou nog zoveel meer voor ze willen doen. Maar je hebt -al lijkt het voor jezelf misschien weinig- heel veel voor ze betekend daar. En het is te hopen dat de volgende vrijwilligers in jouw spoor verder gaan!
Wat ga jij nu doen?
Dag, een lieve groet van Marlein

Jeannette

Wat fijn dat Travel Active jullie de kans gaf om je opbouwende kritiek met hen te delen, het gaat vast helpen voor de volgenden.
groetje,
Jeannette

Ank

Ha José!
We hadden je verhaal al gehoord maar goed dat je ook je opbouwende kritiek hebt kunnen delen.
Je hebt een positieve bijdrage geleverd daar in dat verre Zambia waar men iets mee kan of aan denkt.
We zijn benieuwd naar je verdere plannen!
Lieve groet, Paul en Ank

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!